IoT oli vahvasti esillä Mobile World Congress 2017 -tapahtumassa Barcelonassa

[fa icon="calendar"] 09. maaliskuuta, 2017 by Marja Hohti

IoT, eli asioiden ja esineiden Internet, muuttaa tapaamme toimia, tehdä valintoja, liikkua ja kommunikoida. Internet of Things on satojen miljoonien eurojen markkina vuoteen 2020 mennessä.

Rolls-Royce_Land-based_control_center.jpg Kuva/lähde: Rolls-Royce Plc, ox Land-based control center

Olin yksi suomalaisen liikennetelematiikan tutkimusohjelman asiantuntijakirjoittajista (2003 FITS-tutkimusohjelma). Teimme jo tuolloin uraauurtavan oikeudellisen selvityksen siitä miten erilaisia tietokantoja ja julkisista lähteistä saatavia tietoja voidaan hyödyntää kaupallisesti, miten ne tulisi hinnoitella, ja millaisia kysymyksiä niiden immateriaalioikeuksiin liittyy.

Liikennetelematiikalla tarkoitetaan tekniikoita ja järjestelmiä, joilla kerätään ja käsitellään tietoa liikenteen infrastruktuurista, liikenteestä ja liikkumisesta. Sen avulla välitetään tietopalveluja liikenteen ja kuljetusten avuksi, esimerkiksi ohjataan älykkäästi liikennevirtoja, sekä ehkäistään liikennesolmujen ja ruuhkien syntymistä.

Tietoliikenneverkkojen kehitys, ja erityisesti 2018-2020-luvuilla käyttöön otettavat 5G-verkot ja niitä edeltävät 4.5G- ja 4.9G-verkot mahdollistavat sen, että liikennetelematiikan sovellukset tulevat osaksi meidän jokaisen arkipäivää ja valintoja. SK Telecomin edustajan mukaan 5G-verkkojen menestyksen takana on 4G-verkkoa vahvempi käyttäjäkokemus, ja se että verkko-operaattorikustannukset halpenevat kun datan määrä ja kysyntä kasvavat.

Uusi verkkoteknologia takaa korkean käytettävyyden suurelle joukolle samaan aikaan tuettuja IoT-laitteita. IoT-laitteiden käyttäminen mahdollistaa kokonaan uusi tuotteita, palveluja ja sovelluksia esimerkiksi virtuaalitodellisuuden, verkottuneen liikenteen ja eHealthin alueella.

Uber, Deliveroo ja Airbnb ovat hyviä esimerkkejä siitä miten IoT muuttaa tapaamme toimia, ja miten voimme olla yhteyksissä teknologian avulla, ja joukkoistettuina myös muuttaa aikaisempia totuttuja liiketoimintamalleja. Esimerkkinä uusista palveluista voidaan mainita myös sensoreihin perustava pysäköinti ja hologrammipuhelut. 5G-verkkoteknologia tuo parannuksia nopeuteen, kapasiteettiin ja viiveeseen. GSMA:n tekemän raportin ja ennusteen mukaan 5G-yhteyksiä tulee olemaan 1.1 biljoonaa vuonna 2020.

Roborace.jpg

Tulevaisuudessa liikennettä seurataan ja tietoa jaetaan avoimesti eri sovellusten välillä. Meidän on helpompi päättää lähdemmekö liikenteeseen autolla, pyörällä vai esimerkiksi bussilla. MWC2017:ssa esiteltiin myös ensimmäinen Roborace-auto, joka ohjaa itseään ilman kuljettajaa.

Ajoneuvot voivat lisäksi kommunikoida toisten ajoneuvojen ja infrastruktuurin kanssa reaaliajassa, jolloin on mahdollista koordinoida nopeuksia ja liikennevirtoja. Lisäksi IoT:n avulla voidaan luoda kokonaan uusia liiketoimintamalleja kuten käyttöön perustuva vakuutusmaksu, infotainment-palvelut, autojen älykkäät huoltokorjaamopalvelut ja älyautopalvelut.

Muutos näkyy yhtälailla myös meriliikenteessä ja laivanvarustusteollisuudessa. Osallistuin SLUSH 2016 -tapahtuman yhteydessä järjestettyyn ”meriteollisuuden digitalisaatio” -tilaisuuteen, jossa korostettiin kumppanuuksien ja startup innovaatioiden merkitystä. Tilaisuudessa puhujina olivat mm. Maersk, Rolls-Royce Marine, Finnlines, Wärtsilä, Tallink Silja ja ESL-Shipping.

Digitalization of Marine Industry.jpg

Rolls-Royce Marine on tuomassa markkinoille itseohjautuvat alukset (autonomous vechile) sekä sovelluksia alusten kauko-ohjattavuuteen, reaaliaikaiseen datankäyttöön ja virtuaalitodellisuuden sovelluksia. Satelliittiteknologian ja IoT:n avulla liikennettä ja kuljetuksia voidaan jo ohjata nykyisin. Tekes uutisoi 8.3.2017 Turkuun perustettavasta kauko-ohjattavien ja autonomisten alusten tutkimus- ja kehityskeskuksen perustamisesta Turkuun. On hienoa saada Suomeen ICT-alan startupien ja suurten yritysten ekosysteemi, joka mahdollistaa innovaatiot ja uudenlaisen liiketoiminnan. Voit lukea lisää yhteistyöstä Tekesin sivuilta.

IoT tarjoaa paljon mielenkiintoista pohdittavaa myös lukuisiin oikeudellisiin kysymyksiin esimerkiksi siitä, kenen intressin ja eettisten valintojen perustella tehdään väistämissäännöt.

Kuvat ja teksti: Senior Associate Marja Hohti

Tägit: IoT, Teknologia

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

Uusimmat kirjoitukset